Apie fechtavimą


Kas yra fechtavimas?

Fechtavimas - viena iš 9 sporto šakų, kurios buvo pirmųjų Olimpinių žaidynių programoje 1896 m. Tai viena iš 4 sporto šakų dalyvaujanti visose Olimpinėse žaidynėse nuo 1896 m.

Yra 3 fechtavimo rūšys ir ginklai: špaga, rapyra ir kardas.

Fechtavimo sportas apima judrumą, jėgą, koordinaciją, balansą ir laiko suvokimą. Fechtavime jėga ir psichologinis pasirengimas vienodai svarbūs. Fechtuotojai dėvi apsauginius rūbus, pirštines ir kaukes.

Mūsų klubas siūlo treniruotes špagos kategorijoje. Šioje kategorijoje taškai skaičiuojami priešininkui palietus varžovą špagos galiuku. Taikinys yra visas varžovo kūnas įskaitant ir kaukę.

Nors špaga sveria tik apie 770 g ir yra apie 110 cm ilgio, ją nėra taip paprasta valdyti. Todėl prieš pradedant mokytis valdyti špagą pradedantieji mokomi kaip valdyti savo kūną.

Fechtavimas reikalauja labai daug aerobinio ir anaerobinio darbo: įtūpstai, šuoliukai, FLESH atakos (strėlės), pritūpimai ir pan. Kovos laukas apribotas fechtavimo taku, kuris yra 14-18 m ilgio ir 1,5-2 m pločio. Tai atkeliavo dar iš viduramžių laikų, kai konkurentai pažymėdavo savo dvikovos lauką tiesiog pačioje mūšio vietovėje visiškai nesijaudindami dėl purvo ir kliūčių. Tai būdavo herojiški varžovų susidūrimai ribotoje erdvėje, judėjimas atgal ar traukimasis atgal buvo vertinami kaip bailumas.

Tam kad išmoktų valdyti savo kūną, į pradedančiojo mokinio treniruotes turi būti įtraukti tokie elementai, kaip: įtūpstai, pritūpimai ir žingsneliai.

Po šių treniruočių sportininkas turi išmokti atakuoti, gintis ir atsakyti. Kai varžovas atakuoja, kitas turi gintis ir blokuoti ataką. Besiginantis taip pat gali kontratakuoti bei atsakyti. Šių dalykų mokoma stovint atsirėmus į sieną nugara esant nedideliam atstumui nuo varžovo. Tokiu būdu išmokstama teisingai atakuoti ir gintis.

Visos atakos daromos iš standartinės fechtuotojo stovėsenos, t.y. priekinė koja nukreipta tiesiai į oponentą, o galinė koja stovi 90 laipsnių kampu, tarpas tarp pėdų yra 1-1,5 pėdos. Keliai sulenkti. Špaga laikoma sulenktoje rankoje tiesiai prieš save tvirtu riešu lygiagrečiai grindims.

Fechtavimo nauda

Fechtavimas - elegantiškas, prestižiškas ir modernus dvikovos sportas paremtas tradicijomis atėjusiomis dar iš viduramžių. Tai ne tik fizinis, bet ir psichologinis bei taktinis iššūkis tarp dviejų varžovų. Naudodami špagą varžovai stengiasi įdurti vienas kitam judėdami pirmyn ir atgal apibrėžtoje erdvėje, vadinamoje fechtavimo taku. Tai saugi sporto šaka, nes varžovai dėvi specialią aprangą, kaukes ir pirštines.

Fechtavimo nauda sportuojančiam

JĖGA IR IŠTVERMĖ

Fechtavimas - tai nuolatinis judėjimas. Būtina judėti greitai, lengvai ir lanksčiai. Tai nuolatiniai įtūpstai ir FLESH atakos. Sportininkas turi būti gerai pasiruošęs fiziškai, kad kovos metu nenuvargtų. Stipri turi būti tiek apatinė , tiek ir viršutinė kūno dalis.

ANAEROBONIS PAJĖGUMAS

Tai sprogstamas „start-stop“ sportas, kur intensyvaus darbo periodai kaitaliojasi su atsistatymo periodais. Fechtavimas padeda išvystyti kūno pajėgumą, aktyvumą nepriklausomai nuo deguonies sunaudojimo. Kai organizmo anaerobinis pajėgumas yra aukštesnis, tada jis gali daugiau ir stipriau dirbti prieš „užsirūgštindamas“. Organizme atsiradus pieno rūgšties pertekliui jis pradeda dirbti lėčiau ir silpniau, kol galiausiai visai sustoja.

JUDRUMAS IR BUDRUMAS

Fechtavimas reikalauja greitų atsakomųjų judesių kontratakuoti ir priversti oponentą gintis. Todėl reikalinga, kad protas ir kūnas nuolatos būtų tam pasiruošę.

PROTINIS PASLANKUMAS

Fechtavimas dažnai vadinamas šachmatais, nes reikalauja daug logikos ir strateginio mastymo, taktikos žinių. Tai strategijos ir analitikos kova prieš karštakošiškumą ir skubėjimą. Kovos laimimos išanalizavus varžovo fizinius ir psichologinius sugebėjimus ir radus jo silpnąsias vietas, bei išnaudojus savo privalumus.

LANKSTUMAS

Fechtavimas reikalauja naudoti plačią judesių amplitudę: nuo kojų iki pečių juostos. Kuo ilgesnį ir greitesnį įtūpstą gali padaryti, kuo labiau gali išsitiesti, tuo lengviau pasieksi varžovą.

STRESO MAŽINIMAS

Kadangi fechtavimas yra ir fizinis, ir mentalinis sportas, tai labai mažina stresą. Protas susikaupęs ties kova, o organizmas gamina laimės hormonus – endorfinus.

AEROBINIS PAJĖGUMAS

Fechtavimas gerina fizinę ir psichinę sveikatą. Sportuojant padaugėja deguonies kraujyje. Papildomas deguonis ir greitesnė cirkuliacija padeda imuninei sistemai ir padidina organizmo atsparumą ligoms, bei gebėjimą pašalinti iš organizmo anglies dioksidą ir pieno rūgštį. Reguliarus fechtavimas gerina širdies darbą ir ne treniruotės metu.

BALANSAS

Kadangi fechtavimas yra ir atakuojantis, ir gynybinis sportas , balansas yra būtinas. Nuolatinis judėjimas pirmyn ir atgal pagerina kūno balansą, kuris reikalingas ne tik sportuojant.

KOORDINACIJA

Skirtingai nei pvz. dviračiai, plaukimas, bėgimas ar irklavimas, fechtavimas reikalauja kūno judėti maksimalia amplitude ištiesiant rankas, kojas ir visą kūną atakuojant ar ginantis. Koordinacija suteikia kūnui lankstumo, judrumo, minkštumo ir didesnio išnaudojimo kovose.

© Edvino Krungolco fechtavimo klubas 2019